”Det tempo skulle vi have haft hele året”
Det blev ikke til nogen medalje for Jesper Bisted og Arly Larsen, da årets sidste rally blev kørt i området mellem Viborg, Hammel og Ulstrup. Mandskabet havde god fart i den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600, men manglede lige det sidste til at tage bronzen. To sekunder og to point betød, at man måtte tage til takke med fjerdepladsen i Danmarksmesterskabet for de to-hjulstrukne biler op til 1600 cm3.
”Det har ikke været vores år, og det var meget træls. At vi taber bronzen med to sekunder, ja, det er bare mega-surt,” siger Jesper Bisted.
Han og Arly Larsen kunne dog også tage noget positivt med hjem fra Rally Denmark. De havde længe rigtig høj fart i bilen.
”Vi syntes egentlig ikke, at vi kørte stærkt, men vi kørte rent faktisk stærkt. Det var først, da vi så tiderne, at vi fandt ud af, det gik godt,” siger Jesper Bisted. ”Det var bare det tempo, vi skulle have haft hele året.”
”Det gik meget lige ud på hastighedsprøverne, men der var nogle krævende passager, hvor man kunne bremse sent og holde stor hastighed. Jeg fik flyttet på nogle bremsepunkter, men på prøve 8 fik jeg rykket dem to meter for meget. Vi røg ud i nogle buske, og så gik der 40 sekunder med det,” siger Jesper Bisted, som sluttede et lille minut efter mandskabet foran. De øvrige tidstab kom på de sidste hastighedsprøver i Rally Denmark.
”På de fire sidste hastighedsprøver mistede vi meget effekt. Da vi kom til service og slukkede motoren, ville den til at starte med kun gå på to cylindre.”
Trods tidstabet kunne Jesper Bisted og Arly Larsen holde fast i deres placering i klassen, men derfor fik det alligevel konsekvenser. Den sidste hastighedsprøve var nemlig også løbets power stage med ekstra bonuspoint, og her blev holdet fra Bisted Motorsport slået af Jacob Jensen og Claus Kammersgaard, som tog bronzen.
”Vi havde kæmpet hele dagen,” siger Jesper Bisted. ”Vi startede med gode tider, og at vi så skulle tabe bronzen på, at motoren tabte effekt, så vi sluttede to sekunder efter på den sidste hastighedsprøve … ja, det var bare så meget øv!”
29 oktober 2015
Jesper Bisted jagter en medalje i rallyfinalen
Fredag og lørdag stiller Bisted Motorsport for sidste gang i denne sæson til start i et rally. Det er Rally Denmark, som er finale i Danmarksmesterskabet, og her står Jesper Bisted og Arly Larsen med en mulighed for at vinde en medalje i 2WD-divisionen op til 1600 cm3.
”Vi ligger lige nu nummer fire i mesterskabet,” fortæller rallykøreren fra Oens ved Horsens. ”Og vi har rent faktisk mulighed for at tage enten sølvet eller bronzen.”
”Sølvet kræver dog en del kraftanstrengelse for os. Vi skal vinde divisionen og være bedst på power stagen, men et andet krav er også, at Simon Larsen – som lige nu ligger til sølvet – skal udgå.”
Anderledes ser det dog ud omkring mulighederne for at tage bronzen, hvor Jesper Bisted og Arly Larsen ligger fem point efter Jacob Jensen og Claus Kammersgaard.
”Vi skal kort og godt score seks point flere end dem for at få bronzen, og det er ikke en umulighed. Men det kræver ikke blot, at vi slutter foran Jacob og Claus, men også at der kommer et par mandskaber ind imellem os,” siger Jesper Bisted. Og han tror på sin chance i løbet, der starter med fire hastighedsprøver fredag aften og fortsætter med ti om lørdagen.
”Lygtebommen er sat på, og jeg glæder mig til at køre i mørket. Vi plejer at være rimeligt gode til at køre i mørket. Det skulle gerne gå bedre end sidste år, hvor der var masser af tåge fredag aften,” lyder det fra Suzuki Swift-køreren.
”Jeg glæder mig meget til at køre løbet. Det virker til, at der er blevet gjort meget ud af det, og så kan jeg forstå, at man i en af byerne gør det til en byfest. Det er dejligt at blive så godt modtaget.”
20 oktober 2015
Andenplads til Bisted Motorsport på hjemmebane
Resultatmæssigt blev Bygholm Rally en succes for Jesper Bisted og Arly Larsen, for parret fra henholdsvis Oens og Dianalund kunne for andet DM-rally i træk slutte på en andenplads i deres klasse. Som en konsekvens har de dermed reelt meldt sig ind i kampen om medaljerne, selv om første del af sæsonen ikke har været særlig god.
”Løbet gik faktisk godt, selv om vi ikke helt var tilfredse med indsatsen. Vi syntes nemlig, at den første hastighedsprøve gik rigtig, rigtig dårlig, men tidsmæssigt gik det fint,” siger Jesper Bisted.
”Løbets anden hastighedsprøve, hvor der var grus, var rigtig sjov. Det var en rigtig god prøve, og så var det rart at køre et løb, hvor vi ikke bøvlede med bilen, selv om vi havde lidt problemer med at kunne koble ud. Det var mest træls mellem hastighedsprøverne. Det er ikke engang det, vi kan sige som undskyldning for, at vi ikke vandt. Vi kunne kort og godt ikke køre hurtigere, så Simon Larsen, som vandt vores klasse, har virkelig givet den gas. Det er flot, at han kunne finde 14 sekunder.”
Andenpladsen udløste 15 point, hvilket stort set svarer til den samlede score, som Jesper Bisted og Arly Larsen fik ved årets tre første DM-rallyer, og den medaljechance, man tidligt afskrev, er nu pludselig alligevel en mulighed.
”Vi ligger nu på fjerdepladsen i kampen om Danmarksmesterskabet, og der er kun fem point op til holdet på tredjepladsen, og vi vil gå efter at kunne fravriste dem bronzen ved finalen. Den medalje skal vi altså have,” siger Jesper Bisted.
”Jeg glæder mig virkelig meget til finalen i Ans, hvor vi igen skal køre et langt løb, og hvor der også fredag aften skal køres fire aftenprøver. Dem glæder jeg mig meget til.”
15 oktober 2015
Jesper Bisted: ”Der er lidt at leve op til”
Jesper Bisted er lørdag tilbage på hjemmebane, når han sammen med Arly Larsen stiller til start i årets næstsidste afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Det er sker ved Bygholm Rally, der får base i Horsens.
”Sidste år blev vi treere generelt i løbet, så der er lidt at leve op til. Det var godt nok nogle andre biler, som var med sidste år, og feltet er større denne her gang, men vi skal gerne højt op i klassementet,” siger Jesper Bisted.
”Vi har en klar målsætning. Det er at vinde klassen, og jo, jeg ved, at jeg har sagt det mange gange før, men det er den målsætning, vi har. Og skal have.”
Bygholm Rally køres tre steder nord for Horsens, og i kraft sin generelle tredjeplads sidste år og sin bopæl i Oens er det et område, Jesper Bisted kender.
”Vi kørte prøverne til minirallyet sidste år, og det er fine hastighedsprøver, hvor der både er grus og asfalt,” siger han. ”Det er lidt ærgerligt, at man ikke kan gøre løbet længere, så det bliver et rigtigt DM-rally. Men jeg glæder mig meget til prøven ved Hansted, hvor vi skal køre på grus. Det er den, der bliver sjovest.”
Ved sidste DM-rally, som foregik på Juelsminde-halvøen, døjede Jesper Bisted/Arly Larsen med tekniske problemer i deres hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600.
”Vi fandt ud af, at det var kron- og spidshjulet, der var blevet spist under løbet, men nu har vi fået lavet spærret, så det virker,” siger Jesper Bisted. ”Vi når desværre ikke at få bilen testet, men vi går ud fra, at den virker.”
16 september 2015
Jesper Bisted: ”Det var det bedste løb i år”
En niendeplads generelt. En tredjeplads i klassen og klassens hurtigste tid på løbets power stage. Det blev slutfacit for Jesper Bisted og Arly Larsen ved Juelsminde Rally Den Jyske Sparekasse.
”Det var det bedste løb, som vi har kørt i år. Der var styr på start-mål-prøverne, som indgik i løbet, så det var et rigtig godt løb,” siger Jesper Bisted.
Men resultaterne til trods forløb løbet i området mellem Horsens og Juelsminde ikke helt efter planen for Bisted Motorsport.
”Vi kunne ikke rigtig forstå, at vi efter de første fem hastighedsprøver var 50 sekunder efter den hurtigste i klassen,” fortæller Jesper Bisted. ”Jeg snakkede med nogle tilskuere, som stod ude på den anden hastighedsprøve. De sagde, at bilen ikke kom ordentligt afsted ud af svingene, og jeg oplevede også, at der lød en skraldede lyd på vej ind mod servicepladsen efter hastighedsprøve 5. Så fandt vi ud af, at der var noget galt.”
Uden at man havde mulighed for at skille alting ad, stod det klart, at bilens spærredifferentiale højst sandsynligt var gået i stykker. Og det var ikke muligt at reparere i den servicepause, der var indlagt i løbet.
”Vi fortsatte løbet, og om eftermiddagen kunne vi bedre følge med, for det var ikke nogle hastighedsprøver, hvor vi havde et så stort behov for, at vores spærredifferentiale virkede, som om formiddagen,” siger Jesper Bisted.
”Vi satte hurtigste tid på power stagen. Det kom noget bag på os, at vi kørte fra Kim Madsen, for han kørte ellers hurtigt nok. For os var det vigtigt at komme i mål og få nogle point på kontoen, for vi troede virkelig ikke, at vi ville være i stand til at køre fra sidste hastighedsprøve til mål, for det lød ikke godt. Men vi kom i mål.”
6 september 2015
Tysklandsstart gav køretræning – og blandede oplevelser
På lørdag skal Jesper Bisted atter køre rally på hjemmebane. Det sker ved årets Juelsminde Rally, der tæller en række hastighedsprøver fra den sydøstlige del af Horsens til Juelsminde, hvor rallycentrum er placeret.
”Der er nogle kendte prøver imellem og så nogle helt nye. Jeg tror, at det bliver et godt rally,” siger rallykøreren fra Oens.
Jesper Bisted og hans makker – Arly Larsen fra Dianalund – varmede i forgangne weekend op til løbet på hjemmebane. Det skete ved Ostsee Rallye i Nordtyskland, hvor de scorede en andenplads i klassen. Selv om de var udsat for gevaldige udfordringer undervejs.
”Vi havde slet ingen hastighedsprøver, hvor vejret og dækvalget passede sammen. Men der var vist mange andre, som havde samme problemer,” siger Jesper Bisted.
”På grund af det omskiftelige regnvejr endte vi med at vælge forkerte dæk hele dagen. Vi startede på slicks og så kom der kraftig regn. Ved den første servicepause satte vi så regnvejrsdæk på, og så endte det med, at vi skulle køre hastighedsprøverne i tørvejr. Og ved sidste servicepause valgte vi slicks. Og rigtig gættet. Det begyndte at regne igen…”
De svære forhold gjorde, at Jesper Bisted og Arly Larsen til sidst opgav at køre offensivt, for de ville have bilen helt i mål. Men kort før på sidste hastighedsprøve havnede de i grøften.
”Bilen begyndte at kure over forenden og så forsøgte jeg at redde den. Men vi skred ud og havnede i en grøft, så det ene baghjul hang 60-70 centimeter over asfalten,” fortæller Jesper Bisted. ”Vi brugte så to-og-et-halvt minut på at komme tilbage på asfalten og få kørt de sidste 50 meter til mål.”
Lørdag gælder det så Juelsminde Rally.
”Det er klassesejren, vi går efter, for Danmarksmesterskabet kan vi ikke nå længere,” lyder det resolut fra Jesper Bisted.
Akivfoto: Rallypcis.dk
03 september 2015
Tyskland venter for Jesper Bisted
Selv om det først er den 11.-12. september, at der bliver kæmpet om DM-point på hjemmebane for Jesper Bisted, så holder køreren fra Oens sig ikke tilbage. I den kommende weekend drager han, co-driver Arly Larsen og det øvrige Bisted Motorsport til Tyskland for at deltage i Ostsee Rallye.
”Jeg har aldrig kørt det løb før, men ud fra det, jeg har hørt fra andre, som tidligere har deltaget i løbet, så skulle det være nogle gode prøver,” siger Jesper Bisted.
Ostsee Rally foregår tæt ved Østersøen. Nærmere bestemt i området mellem Kiel, Lübeck og Femern, hvor rallycentrum er placeret ved byen Grömitz.
”Løbet har 140 kilometer hastighedsprøver, så det tegner rigtig godt,” siger Jesper Bisted. ”Det er noget længere end det, vi er vant til ved de løb, vi kører herhjemme.”
”Vi bruger det som en opvarmning til næste DM-løb, som køres en uge senere i Juelsminde, og det bliver en god optakt til det løb. Vores DM-chancer er jo forsvundet, så det gælder bare om at køre det, vi kan komme til at køre, og så tage nogle pokaler.”
Siden den seneste DM-afdeling, der blev kørt på Møn i midten af august, har Bisted Motorsport gennemgået teamets grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600 fra A til Z.
”Vi skal have checket, at bilen er klar til næste gang, hvor vi kører DM-rally, men vi føler os klar,” siger Jesper Bisted. ”Vi døjede med et led i et hjulophæng sidste gang, men nu har vi skiftet samtlige joints og led i undervognen.”
18 august 2015
To fejl blev kostbare for Jesper Bisted
Årets Gjønge Rally vil ikke være et løb, som Jesper Bisted vil se tilbage på med gode minder. Han kom i mål, men det blev på en meget distanceret sidsteplads i divisionen for tohjulstrukne 1,6 liters biler.
”Jeg bremsede for sent et sted på den første prøve, og så røg vi for langt, og inden jeg havde vendt rundt, havde vi tabt otte sekunder,” fortæller Jesper Bisted, der for en løbsdag havde genoptaget samarbejdet med sin gamle makker, Arne Pagh.
”På prøve 6 kom jeg så til at skære lidt for langt ind i et sving. Der havde stået en kantafmærkningspæl, men det viste sig, at den var blevet kørt af, og så stod der kun metalfoden tilbage. Den ramte jeg, og så punkterede vi. Det endte med, at vi fik en maksimumtid, men bilen var også slået ud af sporing og derefter kørte den mærkeligt. Men vi kom i mål, og det var da positvt.”
Det blev til en sidsteplads i klassen – små fem minutter efter vinderen – og et ganske beskedent udbytte rent pointmæssigt.
”Muligheden for at vinde Danmarksmesterskabet er meget begrænset. Det ser svært ud, for det kræver nok, at der er nogle af holdene forrest i tabellen, som udgår i de næste løb, men det kan vi jo ikke regne med,” siger Jesper Bisted. ”Så må vi prøve at komme i spil til et af de andre medaljesæt.”
13 august 2015
Horsens Folkeblad
08 august 2015
Sejr giver Jesper Bisted selvtillid før næste DM-start
Der kom en pokal med hjem til samlingen, da Jesper Bisted varmede op forud for næste runde af Danmarksmesterskabet i rally. Ved Tvilum Rallyshow i Fårvang lykkedes det nemlig rallykøreren fra Oens ved Horsens at vinde sin klasse.
”Det gik langt bedre end forventet,” siger han. ”Der var meget glat på hastighedsprøven, og de små hastighedsprøver er ellers ikke lige mig.”
I de tre indledende heats i Tvilum Rallyshow var der i klassen ingen, som var foran Jesper Bisted. Eller på siden af ham. Lige med undtagelse af en enkelt træpalle, der blev brugt som banemarkering og i et splitsekund pulveriseret.
”Jeg strejfede lige pallen, men det var heldigvis en af de billige engangspaller, så det var den, som tabte kampen. Vi kunne fortsætte heatet uden problemer,” siger køreren fra Bisted Motorsport, der skulle prøve sin renoverede motor for første gang.
”Mine genopbyggede motor fungerede og stort set alt var perfekt. Vi havde lidt for lidt luft i et dæk i første heat, men derudover var der ingen problemer for os.”
Den 15. august gælder det så tredje afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Bilen er klar. Jesper Bisted er klar. Men det er co-driver Arly Larsen ikke…
”Inden løbet blev rykket frem i kalenderen, havde Arly booket ferie, så det bliver i stedet Arne Pagh, som skal læse noter for mig næste gang. Jeg glæder mig til at få den gamle mand med igen,” siger Jesper Bisted om DM-løbet, som finder sted på Møn.
”Som jeg husker det, er det gode prøver, arrangørerne bag Gjønge Rally laver. Det er et minirally, så det er lidt korte prøver, men jeg tror nok, at det skal blive et fint løb.”
03 august 2015
Jesper Bisted: ”Fårvang bliver test før næste DM-løb”
Når årets Rallyshow på fredag køres i Fårvang, er Bisted Motorsport og Jesper Bisted på deltagerlisten. Men helt klar til start er rallykøreren fra Oens ved Horsens dog endnu ikke, for der mangler en vital del til hans grønne og hvide rallybil.
”Det er min motor,” siger Jesper Bisted.
”Jeg måtte jo desværre udgå fra sidste DM-afdeling, fordi min motor var blevet overophedet, så toppakningen sprang. Men det viste sig, at skaderne var større end som så. Motoren var blevet så varm, at selve topstykket havde slået sig med en kvart millimeter, så det har været noget af en udfordring for min motorbygger.”
Jesper Bisted er blevet lovet sin motor klar først på ugen, og så skal der ellers bruges tid på værkstedet for at få den lagt i bilen.
”Det har taget lidt længere tid på grund af sommerferien, men det vigtigste er at få bilen klar til løbet i Fårvang, for det løb vil vi bl.a. bruge som test forud for næste DM-afdeling, som foregår den 15. august,” siger Suzuki Swift-køreren.
Men han indrømmer da også, at han gerne vil gøre en god figur ved Rallyshowet i Fårvang.
”Det er godt nok en lille hastighedsprøve, som ikke lige er min kop te, selv om det er blevet bedre, men vi vil da se, om ikke vi kan vinde vores klasse,” siger Jesper Bisted. ”Jeg regner med at skulle kæmpe med Kim Madsen. Han kommer i en Peugeot 106 Maxi, og det er en hurtig bil. Og han er en hurtig chauffør.”
29 juli 2015
26 juni 2015
Motoren kogte over for Jesper Bisted
Den seneste afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev en meget kort affære for Jesper Bisted og Arly Larsen. Makkerparret fra Horsens og Dianalund nåede kun til den tredje af de ti hastighedsprøver, som indgik i Ecoteck Rally Himmerland, inden de måtte udgå.
”Vi fik problemer allerede på den første hastighedsprøve, som var en omgangsprøve,” fortæller Jesper Bisted. ”Da vi havde kørt den første omgang, sprang kileremmen. Pludselig begyndte forskellige lamper at blinke, og jeg var godt klar over, hvad der var galt.”
”Da vi kom til mål på hastighedsprøven, stod vandtemperaturen på 130 grader, mens olien var oppe på 140 grader. Vandet skal normalt ligge omkring de 90, mens olien typisk har en arbejdstemperatur på 120.”
Jesper Bisted og Arly Larsen skulle nå at køre endnu en hastighedsprøve, inden de kunne komme til servicepladsen ved Nysum-banen, hvor deres mekanikere kunne hjælpe dem.
”Vi tog en chance, fik hældt noget vand på og kørte til næste prøve, men så begyndte ladelampen at lyse,” forklarer Jesper Bisted. ”Vi kørte prøven på Nysum-banen og fik lavet service. Men allerede da vi kørte 100 meter på prøve 3, gik det galt. Motoren havde sprængt en toppakning og smidt al vandet ud på forhjulet, så det låste. Motoren har også været så varm, at den havde smeltet køleren i toppen.”
18 juni 2015
Rallybilen er klar – Rallykøreren halter efter
Lørdag køres årets anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Det sker i Nordjylland, hvor Motorsport Nordjylland er vært for Ecoteck Rally Himmerland, og Bisted Motorsport er med på deltagerlisten.
”Rallybilen er klar. Den er fit for fight, men jeg halter lidt bagefter,” indrømmer Jesper Bisted. Og den hurtige rallykører halter bogstaveligt talt. For han har en forstuvet fod.
”Fodbold skulle være så sundt, men det er det måske ikke. Det kan godt være, at det ikke er farligt, men det gør bare ondt med sådan en fod.”
Rallykøreren fra Oens ved Horsens holder den fysiske form ved lige ved at spille fodbold. Og det kan godt gøre ondt
”Jeg spiller Serie 5-fodbold tre gange om ugen. Dels i Stenderup, dels i Nim, og forleden spillede vi i Nim mod Dagnæs, og der gik det galt. Jeg var bare inde i en normal tackling. Så kunne jeg ikke mere. Sådan er det,” forklarer Jesper Bisted. ”Det er meget sundere at køre rally.”
Køreren i Bisted Motorsports grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600 håber på, at han og navigatøren Arly Larsen fra Dianalund kan opnå et godt resultat i Ecoteck Rally Himmerland.
”Jeg skal blot holde højrefoden i bunden, og prøverne virker til at være de samme som dem, som vi kørte sidste år,” siger Jesper Bisted.
”Lindum Skov er rigtig fin. De andre prøver går meget lige ud, men sådan er det. Nysum-banen er blevet forlænget, og det håber jeg at bliver godt.”
31 maj 2015
18 maj 2015
Jesper Bisted otte sekunder fra klassesejr
Det blev til en andenplads i klassen samt en placering som femtebedste mandskab generelt, da Jesper Bisted og Arly Larsen fra Horsens og Dianalund i weekenden var til start i årets Roskilde Rally. Men makkerparret i den grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600 kunne godt have været længere fremme i klassementet.
”Vi sluttede otte sekunder fra at få en sejr i vores klasse,” siger Jesper Bisted. ”Vi dummede os lidt på den første hastighedsprøve, hvor vi ramte en kantsten og en palle, som stod op ad en lygtepæl. Døren fik et tryk, en fælg blev ødelagt, men vi fik også slået bilen ud af sporing, for vi bøjede en styrearm, så rattet stod skævt, når bilen kørte ligeud.”
”Der var en smal passage, og vi havde noteret i noterne, at vi skulle passe på, for her gik vejen fra SF-sten til asfalt, men da vi så kom i racetempo, hoppede bilen lidt for meget. Vi ramte kantstenen og pallen, og det gjorde, at bilen var svær at køre på de to efterfølgende hastighedsprøver, inden vi kom til service.”
At et topresultat ikke var udenfor rækkevidde, viste et efterfølgende nærstudie af resultatlisten.
”Roskilde Rally var et meget tæt løb,” siger Jesper Bisted. ”Vi manglede otte sekunder i at vinde klassen, og havde vi vundet klassen, så var vi også blevet nummer to generelt, selv om det var et løb, som favoriserede firhjulstrækkerne, for der var en del, lange lige stræk. Det var nogle meget hurtige prøver – prøver, som vi tidligere kender fra DM-løb på Sjælland.”
Jesper Bisted har nu nogle uger til at få sin Suzuki Swift Maxi 1600 klar, inden han og Arly Larsen skal ud i deres næste start – et minirally på Sydfyn den 6. juni.
03 maj 2015
Godt Tysklandsrally for Jesper Bisted og Arly Larsen
En uge efter sæsonstarten i kampen om det danske mesterskab i rally var Bisted Motorsport draget til Tyskland for at deltage i Rallye Sulinger Land, og det blev et rigtigt godt løb for Jesper Bisted og Arly Larsen.
”Det var en rigtig god oplevelse for os,” siger Jesper Bisted. ”Arly og jeg kørt kun to DM-rallyer sammen sidste år og årets første DM-rally var forholdsvis kort, så vi havde besluttet os for at deltage i Sulinger-løbet for at vi kunne udvikle vores samarbejde, men også få kål på nogle af de ting, som drillede os ved DM-premieren. Og begge ting lykkedes.”
Rallye Sulinger Land blev nemlig et på flere måder godt rally for Bisted Motorsport. I den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600 tog holdet bl.a. en fjerdeplads i klassen og en femteplads i dvisionen.
”Og så sluttede vi som nummer 15 generelt blandt 102 startende mandskaber,” siger Jesper Bisted. ”Og her var vi bedste hold med en 1600 cm3-bil uden turbo! Men det vigtigste var faktisk det, vi rent køreteknisk fik ud af løbet.”
”Da vi kørte årets første DM-løb, stolede jeg ikke rigtig på de fire-plus-sving, som Arly og jeg i fællesskab havde lavet i noterne. Og så var mine nedbremsninger ikke særligt gode. Jeg bremsede alt for tidligt. Men begge ting fik vi styr på i Sulinger-løbet.”
Rallye Sulinger Land bød sammenlagt på 160 km hastighedsprøver, og for alle hastighedsprøver gjaldt det, at der var tale om gennemgående hastighedsprøver.
”Vi kørte bl.a. en 19 km lang hastighedsprøve på et stort militærområde. Først i den ene retning og så den anden retning. Det bare svingede og drejede, og der kunne man virkelig godt se på de lokale deltagere, at de havde været her før i forhold til vores tider,” siger Jesper Bisted.
”Jeg vil lyve, hvis jeg ikke sagde, at Arly og jeg ikke gerne ville have haft en pokal med hjem, men vi fik virkelig udviklet samarbejdet, som er så vigtigt, og vi fandt også en hel del fart. Nu skal vi bare fortsætte i det næste løb – et minirally ved Roskilde – for som Arly siger: vi skal bare køre så meget som muligt, så vi er i form til næste DM-rally.”
Foto: rallypics.dk.
01 maj 2015
Jesper Bisted pudser formen af i Tyskland
I den kommende weekend sætter Bisted Motorsport kursen mod Tyskland. Nærmere bestemt til Niedersachsen. Her skal åres Rallye Sulinger Land køres, og her er Jesper Bisted og Arly Larsen på startlisten med deres grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600.
”Arly og jeg deltager for at vi kan få noget mere fart på og nogle flere kilometer i kroppen, for der er lang tid til det næste mesterskabsløb i Danmark,” siger Jesper Bisted.
Makkerparret var til start i premieren på DM-serien i Sønderjylland på den sidste aprillørdag. Her sluttede de på en generel 16. plads og blev nummer fem i deres klasse. Men det var et udfald, som de ikke var tilfredse med.
”Arly og jeg fik en tidsstraf på et halvt minut, som vi ikke var enige i,” siger Jesper Bisted.
”På prøve 1 var der en chikane, som var væltet, og jeg vurderede, at jeg ikke kunne komme igennem den, så jeg kørte udenom. Men det vurderede løbsledelsen til at være udenfor ruten, og det gav de mig 30 sekunder straf for. Der står slet ikke i reglementet, at man kan give sådan en straf, men det var kun to DM-point, som vi kunne have vundet, hvis vi havde fået ret i en protest, så vi valgte ikke at protestere på det.”
Men udover straffen er Jesper Bisted godt tilfreds med sin danske sæsonstart.
”Selve løbet gik egentlig godt nok,” siger han. ”Jeg skulle bare i gang igen. Jeg stolede ikke tilstrækkeligt på vores noter. Der var nogle fire plus-sving, hvor jeg bremsede, og det skal man ikke.”
”Nu tager vi til Rallye Sulinger Land for at forberede os til resten af sæsonen. Det er et langt længere løb end DM-premieren. Der får vi kørt en masse kilometre, så vi er klar til forårets andre løb.”
Mens Jesper Bisted, Arly Larsen og det øvrige Bisted Motorsport drager til Tyskland, kan fans opleve Bisted Motorsport på TV3 Sport 2 fredag aften klokken 23.00, hvor teamet er med i kanalens dækning af sæsonpremieren af den danske rallysæson.
26april 2015
Bisted sur over tidsstraf
MOTORSPORT Vejle Amts Folkeblad 26.04.2015
-Jesper Bisted fik ikke det ønskede resultat, da han sammen med andenkører Arly Larsen stillede til start i første DM-afdeling i rally.
I Sønderjylland måtte Horsens-køreren nemlig nøjes med en generel 16. plads, mens det i klassen blev til en skuffende fjerdeplads.
-På de første tre prøver kneb det med at stole på mine noter, og så fik vi også en tidsstraf på 30 sekunder, fortæller Jesper Bisted.
Det sidste var han alt andet end tilfreds med. Straffen faldt, fordi han kørte forbi en chikane, hvor en af tønderne var væltet.
-Jeg mener jo, at der var en official, som ikke gjorde sit arbejde ved at rejse tønden op igen. Vi kom med 180 kilometer i timen ned mod chikanen, og vi var ikke forberedt på en væltet tønde -derfor kørte vi udenom chikanen, forklarer Jesper Bisted.
22 april 2015
”Jeg føler mig godt forberedt”
Selv om ikke alle stumper er kommet hjem til værkstedet i Oens ved Horsens, så synes Jesper Bisted, at han er klar, når kampen om det danske mesterskab i rally på lørdag starter med Rally Sønderjylland.
”Jeg føler mig i hvert fald godt forberedt,” siger køreren i den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600.
”Vi startede jo sæsonen lige efter påske med en rallytest og en deltagelse i et rallysprint ved Kongensbro. Her gik det godt. Vi havde god fart i bilen, vandt klassen og blev treer generelt, men endte desværre med at ødelægge en trækaksel, som vi siden har skullet skifte. Bilen er bygget op til gruppe DK, så det er ikke lige hyldevarer, men vi regner bestemt med at få bilen klar inden DM-premieren.”
I forhold til tidligere afvikles Danmarksmesterskabet i rally i år dels med en række minirallyer i programmet, dels med en ny divisionsinddeling. Og det betyder, at Jesper Bisted og hans makker fra Dianalund – Arly Larsen – får en række nye konkurrenter.
”Som altid med vores rallyindsats, så er målet en klassesejr, men med den nye inddeling af divisionerne er det faktisk også en divisionssejr, som vi kan kæmpe med om. Og den går vi naturligvis efter at tage,” siger Jesper Bisted, som glæder sig til Rally Sønderjylland.
”Ud fra de videooptagelser, som vi har modtaget, er det nogle fine prøver, som er fundet til løbet. To af de tre prøver har vi kørt før, og personligt glæder jeg mig meget til at køre Genner Skov-prøven.”
14 april 2015
Topresultat til Jesper Bisted i Rally Grand Prix
Det blev til en klassesejr og et overraskende topresultat for Jesper Bisted, da han lørdag sammen med sin co-driver Arly Larsen fra Dianalund stillede til start i årets AutoPartner / Ans Kro Rally Grand Prix ved Kongensbro mellem Århus og Viborg. Rallykøreren fra Oens ved Horsens formåede i alle tre indledende heats at sætte tredjehurtigste tid af alle, kun overgået af to kørere i firhjulstrukne rallybiler.
”Arly og jeg havde en målsætning om at vinde vores klasse, men at det ville gå så godt generelt, havde vi slet ikke regnet med,” siger Jesper Bisted. ”Inden løbet havde jeg faktisk sagt til Arly, at jeg ikke var så meget for at køre denne her type rallysprint, for det er ikke lige mig, men det gik godt.”
Og godt gik det. I det første heat satte Jesper Bisted og Arly Larsen tredjebedste tid af alle som bedste hold i en forhjulstrukket bil med et forspring på et sekund ned til nærmeste konkurrent. I det næste heat kappede man fem sekunder af sin heattid, mens der røg yderligere et sekund i det tredje og sidste heat. Det gav en klassesejr og en samlet placering som nummer tre generelt.
”Jeg havde slet ikke håbet på en placering i top 3 generelt. Vi regnede med at vinde klassen, men det hele fungerede bare perfekt,” siger Jesper Bisted, som dermed havde kvalificeret sig til den afgørende finalerunde, som foregik efter knockout-princippet. Men det var desværre på grund af en teknisk knockout, at Jesper Bisted og Arly Larsen ikke kom i finalen.
”Hen over et lille hop knækkede der en trækaksel, og så var der ikke andet for at trække ind til siden,” forklarer Jesper Bisted. ”Nu skal vi bare have skiftet den trækaksel, og så kører vi igen. Det positive var dog, at uheldet skete her og ikke om 14 dage.”
Den 25. april starter Bisted Motorsport nemlig sin 2015-sæson for alvor. Det sker, når man deltager i årets afdeling af Danmarksmesterskabet i rally, som køres i Sønderjylland.
15 marts 2015
Teamet kan præsentere en ny fotoaftale med ThomsenMedia og Foto, dette sker da vi gerne vil have en aftale om billeder til hjemmesiden, og ThomsenMedia og Foto vil selvfølgelig gøre sit for at leve op til dette, Bisted Motorsport og ThomsenMedia og Foto ser frem til en god sæson med gode oplevelser og billeder.