Bronze blev til sølv for Jesper Bisted og Heidi Knudsen
Bisted Motorsport fik en fantastisk afslutning på årets rallysæson, da de stillede til start ved DM-finalen i Herning. En andenplads i Tunet National endte med at udløse medaljer af en højere karat end det, der var målsætningen for Jesper Bisted og Heidi Knudsen.
”Vi kæmpede med Kjeld Seidler om at tage bronzemedaljen, men han udgik desværre, så det blev der ikke nogen kamp ud af,” siger Jesper Bisted. ”Bronzemedaljerne var i hus, men mere vil jo som bekendt have mere, så Heidi og jeg besluttede os for at presse på og gå efter den andenplads i løbet, som kunne give os sølvet.”
”Man håber selvfølgelig, men det hele skulle virkeligt flaske sig for. Jeg troede ikke helt selv på det, for der var mange stærke folk med i feltet, men det lykkedes.”
Et af de mandskaber, som Jesper Bisted og Heidi Knudsen kæmpede imod, var Anders Rygaard og Henrik Skott.
”Vi lå og kæmpede med Anders Rygaard. Han plejer at køre rigtig stærkt, men han valgte så slicks efter pausen, hvor det gav vand, og det tabte han på,” siger Jesper Bisted, der til gengæld er yderst tilfreds med sit dækvalg til finalen.
”Jeg købte nogle nye dæk fra Michelin, hvor vi valgte at montere regnvejrsdæk bagest og intermediates foran, og efter løbet kunne man slet ikke se, at de var slidt. Michelin-dækkene var godt nok lidt dyrere, men de er bare bedre. Så det endte med, at serviceteamet kun skulle bruge tid på at tanke bilen og så en enkelt gang spore den. Det var det hele.”
Slutfacit for Jesper Bisted og Heidi Knudsen i Danboring Rally blev en klassesejr og en andenplads i divisionen. Og når det gjaldt mesterskabspositionerne, kunne de supplere det DASU-mesterskab i deres klasse, som de tidligere på året havde sikret sig, med en andenplads i Danmarksmesterskabet i Tunet National.
”Det er i hvert fald det bedste resultat til dato i karrieren,” svarer Jesper Bisted på spørgsmålet om, hvorvidt 2013 har været karrierens højdepunkt. ”Det er måske også den bedste sæson, men jeg er lidt i tvivl. Vi har haft mange småting, som har drillet os på bilen. Men nu skulle de problemer gerne være løst.”
Bisted Motorsport
21 oktober 2013
Jesper Bisted: ”Vi skal have den bronzemedalje”
Det er med en klar målsætning, at Jesper Bisted fra Oens og hans co-driver Heidi Knudsen fra Egtved, i den sidste weekend af oktober stiller til start i årets sidste DM-rally – Danboring Rally med Herning som base.
”Vi skal have den bronzemedalje,” lyder det resolut fra chaufføren i den grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600. ”Vi ligger på tredjepladsen lige nu og er kun to point foran Kjeld Seidler på fjerdepladsen. Kjeld Seidler vil også gerne have tredjepladsen, men den skal vi altså have.”
Der er dog også mulighed for, at Jesper Bisted og Heidi Knudsen kan få en medalje af højere karat.
”Vi kan naturligvis håbe på, at de to hold, der ligger foran os i tabellen, laver fejl, men der er nok næppe nogen af dem, som gør det. De skal faktisk udgå, hvis vi skal have sølv eller guld, og det kommer næppe til at ske,” vurderer Jesper Bisted.
Han føler sig godt forberedt til det afsluttende DM-rally, hvor han er overbevist om, at Bisted Motorsport vil kunne klare sig langt bedre end i den seneste DM-runde i Vejle.
”Sidste gang bøvlede vi hele dagen med bilen, hvor det var en knækket ledning, som drillede os,” forklarer Jesper Bisted.
”Vores tekniker Jørgen Nielsen har haft bilen til gennemgang, og han har fået en ekspert til at fremstille et nyt, komplet ledningsnet til bilen, så vi kan komme ud over de dumme fejl, vi har haft. Jørgen siger, at det eneste mekanikerne skal gøre i løbet, er at tanke den og skifte dæk. Det håber jeg, at han har ret i.”
Bisted Motorsport
23 september 2013
Jesper Bisted genvandt rallytitel
For andet år i træk kan Jesper Bisted fra Oens og hans co-driver Heidi Knudsen fra Egtved notere sig for den samlede sejr i Dansk Automobil Sports Unions mesterskab for 1600 cm3-bilerne i Tunet National. Og for andet år i træk skete det med ved sæsonens næstsidste DM-afdeling i Vejle.
Men ellers var Mekonomen Rally en noget blandet oplevelse for holdet i den grønne og hvide Suzuki Swift Maxi 1600.
”Det var et løb med meget blandede følelser. Fredag aften fungerede ikke for os, og på de første fire prøver lørdag fungerede bilen heller ikke, men derefter begyndte det at køre for os,” forklarer Jesper Bisted.
Problemerne for Jesper Bisted og Heidi Knudsen opstod allerede under det rallyshow, som fandt sted få timer inden selv rallyet.
”Under rallyshowet døde motoren simpelthen. Det fik vi løst, men så havde vi ingen bremser på bilen under den anden hastighedsprøve og endte med at måtte bruge håndbremsen,” forklarer Jesper Bisted. ”Vi havde stadigvæk problemer med udsættere på de fire første hastighedsprøver lørdag formiddag, men heldigvis fik servicefolkene styr på motoren til sidst, og så begyndte det at køre for os.”
Udover titlen i 1600 cm3-klassen kæmper Jesper Bisted og Heidi Knudsen også om at slutte i top 3 i divisionen, der tæller alle bilerne i Tunet National. Her dyster de med Kjeld Seidler og hans co-driver.
”Problemerne gjorde, at vi under den første del af løbet havde sat mange sekunder til i forhold til Kjeld Seidler,” forklarer Jesper Bisted. ”Da vi skulle starte på den sidste hastighedsprøve, var vi 37 sekunder efter Kjeld. Heidi og jeg diskuterede lidt, om vi måske kunne hente det, for det var en meget lang hastighedsprøve. Vi troede ikke rigtigt på det, men Kjeld havde et par afkørsler, så det faldt ud til vores fordel.”
Slutfacit for Jesper Bisted og Heidi Knudsen var, at det første medaljesæt blev sikret. Og de har fingrene plantet på det næste sæt. Inden DM-finalen i Herning har de et forspring på to point til Kjeld Seidler & co. i kampen om bronzen i Tunet National.
Bisted Motorsport
18 september 2013
Jesper Bisted jagter ny sejr
Det lugter meget af hjemmebane for Jesper Bisted, når han kaster sig ud i den kommende afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Det er nemlig i Vejle, at årets Mekonomen Rally skal køres den 20.-21. september.
”Heidi og jeg har endnu ikke foretaget notekørsel på prøverne, men vi har hørt meget om løbet og det tyder på, at det bliver nogle rigtig fine prøver, så jeg tror, at det bliver godt løb. Det er i hvert fald et løb, vi ser frem til,” siger Jesper Bisted, der atter starter med Egtved-pigen Heidi Knudsen ved sin side i den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600.
”Det er en klassesejr, vi jagter, og vi skulle gerne tage vores tredje af slagsen i år. Men så vil vi også gerne blande os blandt de større biler i to-liters-klassen, som er en tand hurtigere end os. Dem kæmper vi jo med, når det gælder DM-medaljerne, og kan vi sikre os lidt luft til konkurrenterne her, så vil det være rigtig godt.”
Forberedelserne har været intense for Jesper Bisted og Heidi Knudsen forud for det kommende DM-rally. Deltagelse i et minirally og omfattende aktiviteter i værkstedet i Oens ved Horsens.
”Ved det sidste DM-rally havde vi det problem, at bilens vandtemperatur nåede op på 116 grader,” forklarer Jesper Bisted. ”Det viste sig, at motoren havde skudt en toppakning. Og det betød, at topstykket også var blevet skævt. Så det har været skilt ad og samlet igen med nye stumper, ligesom vi også har fået udskiftet kron- og spidshjulet i transmissionen, som var blevet lidt slidt.”
Bilen blev i lørdags testet ved Suzuki Minirally omkring Billund, og her opstod der et nyt problem.
”Motoren satte ud,” fortæller Jesper Bisted. ”Det viste sig, at det var en knækket ledning, så nu er den fejl rettet. Det var godt, at det skete i et minirally og ikke i DM-rallyet.”
Men trods den hektiske aktiviteter regner Jesper Bisted med at kunne være toneangivende i det kommende løb. Specielt fordi der er lagt op til nogle hastighedsprøver med masser af sving og kurver.
”Det har jeg det fint med,” siger Suzuki-køreren. ”Det passer os godt, for vi er ikke så gode til det der med bare at køre ligeud.”
Bisted Motorsport
2 september 2013
Jesper Bisted og Heidi Knudsen kom på medaljekurs
Jesper Bisted og Heidi Knudsen kom et skridt tættere på medaljerne, da den fjerde afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev afviklet på Lolland. I årets Suzuki Sydhavsrally lykkedes det makkerparret at erobre sæsonens anden klassesejr.
”Men vi gjorde mere end det,” siger Jesper Bisted med et stort smil på læben, ”for vi sluttede også som næstbedste hold i den hårde Tunet National-division. Her er vi oppe mod rallybiler med langt flere hestekræfter end vores, og andenpladsen er en tangering af mit bedste resultat i divisionen, siden jeg skiftede til min Suzuki sidste forår!”
Sejren i klassen og andenpladsen i Tunet National har været med til at føre makkerparret i den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600 på medaljekurs.
”Nu fører vi kampen om DASU-mesterskabet i klasse 7 – det mesterskab, vi vandt sidste år, men vi er også kommet frem på tredjepladsen blandt de 11 hold, som kæmper om Danmarksmesterskabet i Tunet National, og det er vigtig rigtig glade for,” siger Jesper Bisted.
Trods det flotte slutfacit forløb Suzuki Sydhavsrally ikke uden problemer for Jesper Bisted og Heidi Knudsen.
”Vi var af vejen et par gange under løbet,” fortæller chaufføren. ”Vi nåede ikke lige at bremse i et sving, så der røg vi ligeud på en stubmark. Og så var der også et sving, hvor jeg troede lidt for meget på det, og hvor vi røg sidelæns ud på en mark.”
”Derudover bøvlede vi også gennem hele rallyet med, at bilen blev for varm. Vandtemperaturen var oppe på 116 grader, og vi troede faktisk ikke på, at vi ville komme i mål.”
Næste gang Jesper Bisted og Heidi Knudsen skal i aktion, er om to uger ved et minirally i Billund.
”Det bliver den perfekte opvarmning til det kommende DM-rally, som bliver kørt den 21. september i Vejle,” siger Jesper Bisted.
Bisted Motorsport
26 august 2013
Jesper Bisted: ”Vi går efter en sejr”
Målsætningen er klar for makkerparret Jesper Bisted og Heidi Knudsen, når de i den kommende weekend genoptager kampen om Danmarksmesterskabet i rally på Lolland.
”Vi går efter en sejr,” kommer det resolut fra Jesper Bisted. ”Vi vandt ved sæsonpremieren i Tyskland, men har været uheldige i de to efterfølgende DM-løb, men nu vil vi vinde igen. Det er vores plan, og det er den, vi kører efter.”
Makkerparret fra Bisted Motorsport ligger aktuelt på andenpladsen i kampen om Dansk Automobil Sports Unions mesterskab for klasse 7 – et mesterskab, de sidste år vandt. Her håber de på at komme tilbage i front ved det kommende Suzuki Sydhavsrally. Men de har også en målsætning mere.
”Vi håber på, at vi kan slutte foran Kjeld Seidler, for i kampen om Danmarksmesterskabet for Tunet National ligger han foran os. I Tunet National skal vi gerne avancere, så vi har en mulighed for at komme op på tredjepladsen generelt,” siger Jesper Bisted.
Det største fokus er dog på at tage årets anden klassesejr og dermed kunne tilbageerobre føringen i klasse 7 fra Rasmus Sørensen.
”Jeg ser vores chancer som rimeligt gode,” vurderer Jesper Bisted. ”Min bil skulle gerne kunne følge Rasmus’. Det er ham, som er den hårde i klassen, men det gælder om at være klar fra morgenstunden. Vi lå og kæmpede i Hobro, og det gik rimeligt, indtil vi udgik.”
”Det kan også godt være, at René Harms snyder os, for han er jo på hjemmebane, men ham skulle vi også gerne kunne slå.”
Bisted Motorsport
13 august 2013
Jesper Bisted var sekunder fra klassesejr
Det blev ikke til nogen gentagelse af den klassesejr, som Jesper Bisted scorede sidste år, da Bisted Motorsport var til start i det traditionsrige Tvilum Rally Show. Men det var tæt på.
”Jeg manglede 1,8 sekunder i at vinde klassen,” siger rallykøreren, som denne gang var sekunderet af Peter Kjøbsted. ”Men dette her nederlag kan jeg faktisk godt acceptere.”
Den kører, som slog Jesper Bisted var nemlig ikke nogen hr. hvem-som-helst.
”Jeg var oppe mod Brian Madsen,” forklarer Jesper Bisted, ”og han er en fabelagtig god kører, der to gange er blevet Danmarksmester. I det første heat lå vi meget tæt. Her slog han mig med bare tre tiendedele af et sekund. I det næste blev hans forspring noget større, men i det sidste kunne jeg så slå ham med et sekund.”
”Det er ikke nogen skam at blive slået af Brian Madsen. Han er en rigtig god chauffør, men jeg er også rigtig glad for min andenplads. Der var trods alt 23 kørere i klassen, så der var 21 andre, som jeg slog.”
Næste gang Bisted Motorsport skal i aktion, bliver ved Sydhavsrally sidst på måneden, som er fjerde afdeling af Danmarksmesterskabet i rally
Bisted Motorsport
06 august 2013
Jesper Bisted: ”Vi skal vinde vores klasse”
Når Jesper Bisted og hans co-driver Heidi Knudsen starter i årets rallysprint i Fårvang på fredag, er der tale om en mærkedag for mandskabet i den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600.
”Sidste års løb var det første, som vi kørte sammen. Dengang vandt vi vores klasse, og det har vi også tænkt os at gøre igen,” siger Jesper Bisted.
Der er næsten gået to måneder, siden Bisted Motorsport sidste gang var i aktion med deres rallybil. Det var ved Ecoteck Rally Himmerland, hvor holdet desværre måtte udgå med en ødelagt forbro.
”Vi har fået repareret forbroen, og så har vi samtidig også haft lejlighed til at køre en mindre test, hvor vi opdagede et problem med servostyringen. Det var godt, at sådan en fejl opstod under en test, så vi kunne nå at få fejlen lavet, inden vi skal køre i Fårvang,” forklarer Jesper Bisted.
Ved sidste års udgave af rallysprintet i Fårvang vandt Jesper Bisted og Heidi Knudsen deres klasse med mere end fem sekunders forspring til nærmeste konkurrent, men denne gang får de ekstra konkurrence. Det sker, når Brian Madsen stiller op i en ny Peugeot 208 i såkaldt R2-trim.
”Det bliver spændende at kæmpe mod Brian Madsen, for han er en dygtig mand at få i sådan en bil,” siger Jesper Bisted. ”Jeg tror godt, at vi kan følge bilen. Det er mere et spørgsmål, om vi kan følge manden, for der er ingen tvivl om, at Brian kan køre bil. Målt på hestekræfter og effekt skal vi nok kunne følge hans bil, men Brian har trods alt før vundet Fårvang generelt.”
Rallysprintet i Fårvang er en meget kompakt affære. Første heat starter klokken 17.00, og går alting planmæssigt vil Jesper Bisted starte i finalen klokken 20.45.
”Fårvang er et arrangement med masser af mennesker og en god stemning, og det bliver det ideelle sted at præsentere teamets nye sponsor, 7-Eleven,” siger Suzuki-køreren.
Bisted Motorsport
17 juni 2013
Held i uheld for Jesper Bisted og Heidi Knudsen
Jesper Bisted og hans co-driver Heidi Knudsen var uheldige at måtte udgå af Ecoteck Rally Himmerland, der var tredje afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally. En knækket forbro på deres Suzuki Swift Maxi 1600 betød, at de måtte opgive den videre deltagelse i løbet midt under den tredje af de ti hastighedsprøver.
”Det var godt nok ærgerligt at udgå på den måde, men det heldige var, at vi opdagede skaden i tide, og at det ikke skete udover et hop,” siger Jesper Bisted.
”Første gang jeg kom ned til en by, hvor der var opsat en chikane, føltes det som en sivepunktering, og ved den næste chikane kunne jeg også mærke, at bilen var anderledes. Vi fortsatte, men det var helt umuligt at styre bilen, som kørte fra side til side. Hjulene stod helt skæve, og så var der ikke mere at gøre.”
Jesper Bisted og Heidi Knudsen fik løftet bilen op på en dunkraft og kunne her konstatere, at man kunne rokke med dele af forhjulsophænget. Årsagen var en revne i rallybilens forbro.
”Vi har en teori om, at det kan være en følgeskade fra rallysprintet i Horsens, hvor vi ramte en kantsten med venstre side, for det er en svejsning, der har åbnet sig,” siger Jesper Bisted. ”Men heldigvis er det ikke den helt store reparation, der skal til. Vi skal blot have pillet forbroen af og svejset den sammen, og så er vi kørende igen.”
Der kommer dog til at gå et godt stykke tid, inden Jesper Bisted og Heidi Knudsen atter skal i aktion. Næste løb på programmet er nemlig det traditionsrige rallysprint i Fårvang i starten af august.
Bisted Motorsport
11 juni 2013
Jesper Bisted:
”Vi kommer til at kæmpe hårdt om sejren”
Rallykøreren fra Oens, Jesper Bisted, og hans co-driver fra Egtved, Heidi Knudsen, er klar til at tage handsken op, når tredje afdeling af det danske mesterskab i rally køres den 14.-15. juni med Hobro som base.
”Heidi og jeg vil gerne vinde vores klasse, men der er sikkert ikke nogen tvivl om, at Rasmus Sørensen også gerne vil gøre det,” siger Jesper Bisted. ”Vi kommer nok til at kæmpe hårdt om sejren.”
Ecoteck Rally Himmerland, som løbet hedder, vil byde på fem forskellige hastighedsprøver, som hver skal køres to gange. Grundlovsdag havde Jesper Bisted og Heidi Knudsen lejlighed til at køre dem igennem for at forberede sig til løbet.
”Mit umiddelbare indtryk fra gennemkørslen var, at det vil komme til at gå meget ligeud, men det har man sagt før, men når man så sidder i rallybilen, så er det noget helt andet,” siger Jesper Bisted. ”Nogle af prøverne virker meget sjove og udfordrende, og så er jeg spændt på, hvordan det kommer til at spænde af, når vi skal køre flere ad gangen på Nysum-banen. Det bliver lidt anderledes.”
Den hvide og grønne Suzuki Swift Maxi 1600 er blevet gjort klar efter alle kunstens regler, og så er den strategi, som kostede punkteringer i såvel Rally den Jyske Sparekasse som RMB Danmark Rallysprintet i Horsens blevet ændret.
”Jeg har fået meget skældud af min tekniske chef Jørgen Nielsen over, at jeg ved det sidste DM-rally skar for meget i svingene, så jeg punkterede, og så har jeg indgået et væddemål med min servicemand Asger Henneberg om, at han skal give is, hvis jeg ikke punkterer,” siger Jesper Bisted. ”Og det væddemål har jeg tænkt mig at vinde. Ligesom Heidi og jeg vil vinde klassen!”
Bisted Motorsport
13 maj 2013
Punktering kostede Jesper Bisted hjemmebanesejr
Jesper Bisted fra Oens var på hjemmebane, da der i weekenden blev kørt Rally Den Jyske Sparekasse i området mellem Horsens og Juelsminde. Men desværre blev det ikke til nogen hjemmebanesejr for den lokale rallykører, som startede sammen med Heidi Knudsen.
”På løbets anden hastighedsprøve havde vi en punktering. Den tabte vi fire-og-et-halvt minut på, og det kostede os sejren i vores klasse,” fortæller Jesper Bisted. Men han er også godt klar over, at han selv var stærkt medvirkende til punkteringen.
”Jeg kørte simpelthen for tæt på tingene, og jeg ødelagde to fælge, så vi har været lidt for tæt på, og jeg har da også fået skæld ud af vores tekniske chef Jørgen Nielsen over, at jeg skar for meget. Men jeg følte bare, at bilen kørte rigtig godt, og så holdt jeg bare på og skar ind. Nogen gange skar vi også for meget ind, og det tabte vi så sekunder på i stedet for. Men bilen fungerer nu.”
Slutfacit for Jesper Bisted og Heidi Knudsen blev en placering som sjettebedste mandskab i Tunet National og en andenplads i klassen efter Rasmus Sørensen og Peter Egholm.
”Havde vi ikke haft den punktering, så havde vi vundet med halvandet minut over Rasmus Sørensen. Men sådan er det bare,” siger Jesper Bisted, som også havde noget godt at tage med hjem fra Rally Den Jyske Sparekasse.
”Det bedste ved løbet var at køre på Stenderup-prøven, som ligger meget tæt på mit barndomshjem. At køre på den og se alle dem, som bor i byen stå og heppe på én, det var bare det bedste. Der følte jeg mig på hjemmebane, og det gik også godt. Vi kom således i top 10 generelt begge gange, hvor vi kørte hastighedsprøven.”
Næste gang, at Jesper Bisted og Heidi Knudsen skal i aktion, er ved Rygmarvsbrokforeningens Rallysprint i Horsens den kommende lørdag.
Bisted Motorsport
07 maj 2013
Jesper Bisted klar til DM-løb på hjemmebane
Det kan ikke blive meget tættere på en hjemmebane, end når Jesper Bisted sammen med sin co-driver Heidi Knudsen stiller til start årets anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally – Rally Den Jyske Sparekasse. Løbet foregår nemlig i området mellem Horsens, Vejle og Juelsminde.
”Den ene af prøverne ligger jo ved min hjemby, og så er der en hastighedsprøve ved Stenderup, som jeg kender rigtig godt,” siger Jesper Bisted, der er bosiddende i Oens, og som selv har været med til at arrangere løbet.
”På Stenderup-prøven skal vi som minimum i top 10 generelt, ja, og gerne højere op. Det er i hvert fald målet. Dels ligger prøven til min bil, dels er det en prøve, hvor jeg har cyklet på mange af vejene, da jeg var dreng. Den ligger bare 100 meter fra det sted, hvor jeg er opvokset.”
Jesper Bisted og Heidi Knudsen scorede en klassesejr, da DM-sæsonen blev skudt i gang under vinterlige forhold i Nordtyskland, og de jagter også en klassesejr og gode DM-point til deres division, når Rally Den Jyske Sparekasse skal køres.
”Vi skal vinde klassen og gerne komme i top 5 i Tunet National, ja, helst i top 3, men det bliver svært med de hurtige to-liters biler, som er med. De vil nok sætte os af, men vi vil gøre, hvad vi kan,” siger Jesper Bisted, der varmer op til løbet på hjemegnen ved at deltage i et minirally. Men han og Heidi Knudsen får også ekstra konkurrence i deres klasse, da René Harms stiller op med en tilsvarende bil.
”Det er altid dejligt med mere konkurrence, men lige her og nu tror jeg ikke, at René bliver en trussel, men det skal han nok blive på sigt. Men det er altid sjovere, når der kommer flere biler i klassen. Men man skal passe på med, hvad man siger. Det kan være, at han snyder os.”
Det er tredje år i træk, at der i Bjerre Herred bliver afviklet DM-rally, og der er specielt én hastighedsprøve, som Jesper Bisted glæder sig til.
”Det er Klejs-prøven, som jeg fik kørt noter til sidste år, men aldrig nåede at få kørt, da vi udgik inden, så den ser jeg frem til. Det bliver spændende med grus-stykket på prøven, men ellers er der nogle kanongode rallyprøver i løbet,” siger Jesper Bisted.
Han og Heidi Knudsen stiller til start med deres Suzuki Swift Maxi 1600 i Bisted Motorsports velkendte grønne og hvide farver, hvor der dog præsenteres en mindre ændring op til løbet. Q8 Oils’ logo vil nemlig pryde motorhjelmen på bilen.
Bisted Motorsport
- marts 2013
Jesper Bisted tog sejr i sæsonens første DM-rally
Sammen med sin co-driver Heidi Knudsen fik Jesper Bisted en god start på 2013-sæsonen. De var til start i det nordtyske ADAC Wikinger Rallye, hvor det lykkedes dem at tage en sejr i deres klasse og dermed få en god start på forsvaret af deres mesterskab i 0-1600 cm3-klassen for Tunet National.
Men det holdt hårdt. Ikke så meget på grund af konkurrencen, da sejren blev sikret med en margen på mere end fem minutter. Det var i stedet forholdene med sne- og isglatte veje samt masser af fygesne, som drillede dem.
”Fredag aften talte vi faktisk om at pakke sammen og køre hjem, for forholdene var ikke til at køre rally i,” siger Jesper Bisted. ”Bilen kunne ikke stå fast, den kunne ikke trække, ja, den kunne ingenting.”
”Men efter nogle overvejelser, hvor vi tænkte på vores målsætning om også at vinde klassen i går, besluttede vi os for at fortsætte og kæmpe videre. Da vi kom i mål og havde fået maksimumpoint, var det en god beslutning, selv om det har været en noget speciel oplevelse.”
En lang række af hastighedsprøverne i ADAC Wikinger Rallye blev enten helt aflyst, kortet af eller stoppet, da en del af feltet var blevet sendt af sted. Simpelthen fordi vej- og vejrforholdene hele tiden ændrede sig.
”På prøve 9 snurrede vi en tur og kørte i grøften, men det var sådan set det eneste, der skete,” siger Jesper Bisted. ”Jo, vi kom også til at holde bag to gummigeder på vej ud fra prøven, fordi arrangørerne forsøgte at rydde vejen, og det gav os i første omgang en meget dårlig tid, men det blev heldigvis ændret. Det var fint nok, sådan som det endte med point på kontoen og en sejr i klassen.”
Bisted Motorsport
14-03-2013
Jesper Bisted klar til ny sæson med hurtigere bil
Den 22. og 23. marts starter rallysæsonen for Jesper Bisted. Rallykøreren fra Oens ved Horsens drager her sydpå for at deltage i det nordtyske ADAC Wikinger Rallye, der er første afdeling af det danske mesterskab. I sin Suzuki Swift Maxi 1600 bliver han ligesom i efterårets løb sekunderet af Heidi Knudsen.
”Vi føler, at vi er godt forberedte til løbet,” siger Jesper Bisted. ”I starten af marts deltog vi i en rallytest på Fyn, hvor vi fik prøvet bilen af og testet den nye undervogn og de ændringer, vi havde foretaget.”
For selv om bilen er identisk, så er der siden sidste sæson sket enkelte ændringer.
”Til testen prøvede vi at køre med 18 tommer fælge, hvor vi tidligere har kørt med nogle på 17 tommer. Bare ved at få nogle større hjul og dæk på bilen, kunne vi køre seks sekunder hurtigere på hastighedsprøven, fordi bilen trak i stedet for at lave hjulspin,” fortæller Jesper Bisted optimistisk.
”Men bilen var også meget mere rolig at køre med, og ud fra den større diameter på dækkene skulle det give 10 km/t mere på toppen, og selv om man så skulle tro, at den ville være langsommere i optrækket, så virkede det ikke til at være tilfældet.”
Sæsonpremieren foregår i ADAC Wikinger Rallye, der har centrum godt 30 km syd for den dansktyske grænse i den nordtyske provinsby Süderbrarup. Det er et løb, som Jesper Bisted har deltaget i mange gange før.
”Sidste år sluttede jeg langt nede i rækkerne, fordi jeg fik et tidstillæg, da jeg måtte stoppe med en defekt på førstedagen, men det skulle vi gerne undgå. Bilen er gået efter overalt, og efter løbet i Ringkøbing har den bare kørt perfekt,” siger han. ”Heidi og jeg går efter at vinde klassen. Det er vores mål.”
Mens bil og co-driver er de samme som ved sæsonafslutningen i 2012, har Jesper Bisted dog valgt i år at vende tilbage til at køre i Bisted Motorsports vanlige grønne og hvide farver, mens den mangedobbelte danske rallymester Jørgen Nielsen er blevet fast tilknyttet teamet som teknisk chef.
Bisted Motorsport